Keď novú strechu, tak pálenú červenú

22.03.2017

Výraz každého domu odráža strecha. Romantickú červenú škridlu pozná snáď každý básnik, aj môj vysnívaný dom má presne takú. Rozhodovať sa ale nebolo jednoduché. S výberom materiálov som manželovi aktívne pomáhala, predsa len, domu po starých rodičoch som chcela ponechať jeho krásnu dušu.


Presťahovať sme sa s manželom rozhodli po dlhšom plánovaní vlani. Vymenili sme byt na sídlisku za rodinný dom na vidieku. Zdedená chalupa po starkých aj s peknou záhradou bola dlhé roky naším letným a víkendovým sídlom. A tak prirodzene nás to tiahlo žiť radšej tam, ako v mestskom byte. S rozhodovaním nám pomohlo bábätko, ktoré sme čakali.

Pri rekonštrukcii nám dispozíciu domu pomohol upraviť architekt, aby sme nepoškodili jeho dušu, ale zároveň doňho vniesli našu mladosť a rozšírili ho o nové priestory. Ďalším, čo sme na začiatku prerábky riešili, bola strecha.

Pôvodná slúžila desaťročia svojmu účelu, dobre chránila v zime aj v lete, pred silným vetrom aj dažďom a snehom. Ale keď sme ju pri rekonštrukcii museli kvôli novým krovom dať dole, logicky, nazad sme chceli dávať už novú. Novú, no minimálne tak dobrú, ako bola tá pôvodná. Aby vydržala najmenej tých tridsať rokov, než splatíme hypotéku.

Stará chalupa mala na dedine tradičnú, sedlovú strechu s podkrovím. Dostal sa mi do rúk katalóg s krytinami, ktorý som síce prelistovala, ale záživný príliš nebol. Navrhla som vtedy manželovi, aby sme si niekedy urobili víkendový výjazd do okolia.

V hľadáčiku sme mali škridly na domoch. Kto má aké a ako vyzerajú po rokoch. Bolo zaujímavé odhadovať ich vek. Na tých starších sa podpísal usadeninami prachu a machov, iné mali už trochu stratený sýty červený nádych, alebo boli popísané hrdzou od oplechovania. Ono neúprosná letná páľava a zimné mrazy sa nezľaknú ničoho.

Dobre si vybrať alebo si nechať poradiť? Treba vedieť, čo chcem

Vždy som túžila po krásnej červenej streche. Čierna, hoci je tiež veľa na výber z pekných škridiel, tá sa mi na streche príliš nepáči. Výmeru našej sedlovej strechy máme niečo okolo 300 metrov štvorcových.

V katalógu som vyberala z viacerých variantov. Napokon, veľkoplošná škridla mala splniť môj sen o romantickej červenej streche. Poctivá pálená, ale hladká alebo falcovaná? Najprv som nechápala ten rozdiel, vyznať sa mi pomohli naše prieskumy striech po okolí.

Na výber som si nastavila jednoduché pravidlá. Dôležité pre mňa bolo a je, aby mali škridly dlhú životnosť, nenechali sa premočiť daždivým víchrom alebo vytrhať víchricou. Manžel ma ešte upozornil, že treba myslieť aj na odvodnenie, aby tie potopy, ktoré na ňu budú padať, mali kadiaľ zriadene tiecť. Neujde ale ďaleko, z odkvapov ju budeme chytať do nášho podzemného vodojemu. Chcem mať živú záhradu a v horúcom lete je predsa len každá kvapka dobrá, na polievanie je najlepšia dažďová.

Na falcovanej škridle sa mi páči, že strecha je pekne súmerná, každý kus do seba zapadá a je krásne zomknutá. Falcovaná preto, lebo každá škridla má žliabky na odvod vody. Mám rada systematickosť a toto je priam dokonalé. Zostávalo ešte prebrať vzorky a vybrať značku. Manželov bratranec nám poradil, aby sme vyhľadali webovú stránku Creaton.sk a pozreli si aj ich výrobky. Na trhu je viacero výrobcov, ale u Creaton ma presvedčila technológia a funkčnosť každého kusu škridly.

Škridla podľa predstáv

Predsa len, škridla, to nie je niečo také obyčajné, čo sa kupuje každý deň. Musí zniesť naozaj veľa, nielen dážď a vietor, ale obstáť aj pri výkyvoch teplôt a poradiť si aj s vlhkosťou. Najkvalitnejšie škridly majú riešenia na odvod skondenzovanej vlhkosti. Ich spodná strana by sa nemala rosiť, aby voda nepoškodzovala krovy a latovanie. Do výberu som sa pustila naozaj poctivo a aby som sa vedela správne rozhodnúť, okolo škridiel som si naštudovala aj pár faktov. Víťaz sa napokon našiel.

V súboji o najkrajšiu škridlu vyhral funkcionalizmus a objednávku som vypísala na pálenú keramickú škridlu CREATON RAPIDO. Z dvoch modelov u mňa uspela červená engoba. S pokrytím vychádza 8 škridiel na meter, presnejšie od 8,1 - 8,8 ks/m2. Dôležité bolo, aby ju išlo rýchlo položiť a strecha bola včas hotová. Predsa len klásť menšie formáty ťahá cenu vyššie nielen pri potrebných kusoch, ale pokládka je prirodzene pracnejšia.

Milujem prírodné materiály, a tak som nad niečím iným ako je pálená hlina nerozmýšľala. I keď mi ponúkali aj betónové varianty, kultivovaná hlina má svoju dušu. Výrobca na škridlu udáva 50-ročnú záruku. Ak mi ju niečo nerozbije, bude tu s nami, dúfam, veľmi dlho. Pri plánovaní pokládky ma potešilo, že spotrebujeme menej lát.

Od rekonštrukcie strechy prešiel už pomaly rok a pálená krytina od firmy Creaton je stále ako nová. Som rada, že sa nám podarilo vybrať kvalitnú a peknú škridlu. Dôležité je, aby si udržala svoju krásu. Ešte kým sme vyberali a vlastne stále keď aj pozerám na ten ktorý nový alebo starý dom, pozriem aj na strechu a v duchu skúšam hádať, koľko rokov asi môže tá či iná mať.

Kvalitná škridla nie je na krátku lásku

Desať, pätnásť alebo tridsať by nemal byť žiaden problém, keď majú aj päťdesiatročnú garanciu. Ak vydrží krov i latovanie, môže vydržať aj viac. Kiež by sme tu boli v zdraví aj tých sto rokov. Deti opäť zdedia náš domček, ako som ho ja zdedila od mojich starkých.

Čas preverí každé rozhodnutie a pri pálenom riešení by mi ju zub času nemal nahlodať. Za päť rokov by mali na strechu pribudnúť aj fotovoltické články, aby sme si za slnečných dní mohli niečo elektriny aj dorobiť. Inovácie a múdre domy ma v posledných rokoch nadchli. Škridla so svojím nadčasovým dizajnom k nim jednoznačne patrí.

Som rada, že sa nám podarilo s manželom zhodnúť na riešení, ktoré organicky zapadá do koncepcie nášho domova.S prekvapením som sa dozvedela, že pálená krytina od spoločnosti Creaton je na strechách už od konca 19. storočia, od tých vtedajších až po moderné ušla ozaj dlhú cestu vývoja. A dnes zdobí aj moju strechu.

© 2017 Karolína Šimončičová Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky